Bedre samarbeid ved hjelp av Post-it-lapper

Les om erfaringene 3.etg. gjorde i forbindelse med et utviklingsprosjekt om arbeidsmiljøet på avdelingen. Leder og ansatte merket en negativ endring i arbeidsmiljøet, og ønsket å gjøre noe med det før situasjonen eventuelt ble forverret.

På 3.etg. ved Rokilde sykehjem ble det i 2010 gjennomført et utviklingsprosjekt med fokus på holdninger og handlinger. I arbeidet ble det spesielt lagt vekt på samarbeidet mellom ansatte i avdelingen. Avdelingsleder Aud Dahle og personalgruppen bestemte  seg for, etter en periode med grundige forberedelser og diskusjon,  om å gjøre en undersøkelse på hvordan samarfbeidsklimaet i avdelingen var, og hvordan ansatte egentlig opplevde arbeidshverdagen sin. Metoden de valgte var enkel og forståelig, nemlig å beskrive arbeidsdagen ved bruk av Post-it-lapper. I arbeidet med å bli bevisst på samarbeidet i personalgruppen gjennomførte de en undersøkelse i en periode på 3 uker. I løpet av disse ukene kvitterte hver ansatt på slutten av vakten med å levere enten en gul lapp som betegnet en god dag samarbeidsmessig, eller med en grønn lapp – som skulle symbolisere en vakt som ble opplevd mindre god/ dårlig samarbeidsmessig. Lappene ble talt opp, og funnene ble brukt til å reflektere over hva som kjennetegner en god og en dårlig dag på jobben. Avdelingen  kom i felleskap fram til at en god dag kjennetegnes av:

  •  Godt samarbeid
  •  God kommunikasjon
  •  Respekt for hverandre
  •  Oppmuntring til hverandre

Mens en dårlig dag ble forbundet med:

  • En følelse av urettferdig arbeidsfordeling
  • Dårlig samarbeid
  • Å ikke bli sett av sine kolleger
  • Å få negative kommentarer
  • Å bli snakket til på en negativ måte

Bevisstgjøring

Avdelingen registrerte en merkbar forskjell allerede etter 14 dager. Størst forandring kom etter at dagene var delt inn i underpunkt. Da ble lappene delt opp i type vakt og med nummererte underpunkt for egenskaper. Som for eksempel gul lapp A-5 beskrev:

  • Gul vakt= god vakt
  • A= aftenvakt
  • 5= har blitt oppmuntret

 De positive erfaringene var spesielt knyttet opp til en større åpenhet – og ikke minst bedre kommunikasjon.  Lappene har fungert som et verktøy i å kartlegge situasjonen, og funnene som et viktig bidrag til videre refleksjon og bevisstgjøring.  Erfaringen fra avdelingen var altså at selve undersøkelsen, selv før resultatet ble kjent, førte til en forbedret arbeidshverdag. Forandringene har ført til at personalgruppen opplever at de  er mer involvert og bedre informert. Diskusjoner tas raskt opp dersom en merker negative forandringer, og det jobbes nå kontinuerlig med samarbeidet i avdelingen.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: